کد مطلب:216366 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:260

امام و تعلیم و تربیت مسلمانان
دانش و رفتار حضرت موسی بن جعفر علیه السلام، نمایشگر علم و عمل پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اجداد پاكش بود. همه ی تشنگان علم و كمال از چشمه ی مكتب او سیراب می شدند و چنان می آموخت كه شاگردان وی در كمترین هنگام می توانستند به مقامات عالی ایمانی و علمی برسند.

حدود بیست سال از عمر گرامی اش می گذشت كه پدر بزرگوارش رحلت كرد و اكثر شاگردان و تربیت شدگان مكتب پدر، به او روی آوردند و متجاوز از سی و پنج سال از ایشان استفاده بردند.

تربیت شدگان مكتب آن گرامی در علم فقه، حدیث، كلام و مناظره با دیگران قابل قیاس نبودند و در اخلاق و عمل و خدمت به مسلمانان، نمونه ی روزگار بودند. استادان علم كلام قدرت بحث با هیچیك از آنان را نداشتند و در مناظره با آنان بزودی از پای در می آمدند و به عجز خود اعتراف می كردند.

عظمت روحی و شخصیت عظیم این شاگردان امام، چشم مخالفین به ویژه حكومت وقت را خیره كرده بود. زیرا بیم داشتند كه آنها با آن موقعیت و محبوبیتی كه دارند قیام كنند و مردم را به دنبال خود بكشانند و نیز بیم داشتند كه روشنگریهای آنان، رژیم غاصب خلافت را رسوا و مردم را نسبت به آنان بدبین كند و بر علیه شان



[ صفحه 144]



بشورانند.

اینك اجمالی از شرح حال برخی از تربیت شدگان این مكتب را می خوانیم.